
Pojam umjetne inteligencije (AI) niti u jednoj branši više nije nepoznanica.
Posljednjih nekoliko godina većina kompanija proučava načine kako u svojem svakodnevnom poslovanju koristiti AI alate, s ciljem ubrzanja i povećanja kvalitete procesa, smanjenja mogućnosti pogrešaka ili pak potpune zamjene radnika na jednostavnijim radnim mjestima.
Iako u nešto slabijem intenzitetu, isti se trend pojavljuje i unutar područja ljudskih resursa, posebice regrutacije, gdje se najveći naglasak stavlja na uštedu vremena i učinkovitijem procesu zapošljavanja.
Provedeno od strane grupacije Manpower SEE, regionalno je istraživanje o trendovima u regrutaciji u 2025. godini otkrilo vrlo interesantna saznanja baš na ovu temu.
Samo 21.5% ispitanih više od 1.100 poslodavaca diljem Slovenije, Hrvatske, Mađarske, Srbije, Bugarske i Bosne i Hercegovine, izjavilo je da redovito koristi umjetnu inteligenciju u procesima zapošljavanja. (Izvor: Recruitment Trends Report, Manpower SEE).
AI alati najviše se koriste za pomoć pri sastavljanju oglasa za posao, s naglaskom na prijevod na engleski jezik, nešto manje za prescreening CV-a i predselekciju, te vrlo malo za automatiziranu komunikaciju s kandidatima.
Iz spomenutog, mogli bismo lako zaključiti da postoji određena doza opreznosti HR stručnjaka kad je u pitanju posezanje za automatizacijom procesa zapošljavanja.
Koji razlozi stoje iza toga?
21.5% ispitanih više od 1.100 poslodavaca diljem Slovenije, Hrvatske, Mađarske, Srbije, Bugarske i Bosne i Hercegovine, izjavilo je da redovito koristi AI u procesima zapošljavanja.
Stručnjaci koji imaju višegodišnje iskustvo u regrutaciji i zapošljavanju, složit će se da je za donošenje odluke o zapošljavanju najvažnije da se kandidat, odnosno potencijalni novi zaposlenik, uklopi u svoj novi tim i kulturu kompanije.
Pokazuje se da su poslodavci karakterno prikladnom kandidatu spremni ponuditi čak veću plaću u usporedbi s kandidatom koji možda ima nešto veću ekspertizu, no ne uklapa se ponašanjem, načinom razmišljanja i radnim navikama.
To također mogu potvrditi i naši regrutacijski konzultanti, kroz dugogodišnje suradnje s klijentima i posredovanje u odnosu s kandidatima.
Iz te perspektive promatrano, postavlja se pitanje – hoće li AI alati ikad doći u mogućnost procjenjivati koji se kandidat uklapa u kulturu određene kompanije?
Hoće li neki digitalni alat biti sposoban razgovarati s kandidatima i prosuđivati o njihovim reakcijama, navikama, stavovima i težnjama?
Kroz našu svakodnevnu komunikaciju s kandidatima, dolazimo do uvida da jako dobri profili kandidata imaju tendenciju odustajanja od selekcijskih procesa koji u prvim koracima uključuju neku vrstu procjene AI alata.
Što točno odvraća kandidata od nastavka procedure, čak i ako je vrlo renomirani poslodavac u pitanju, odgovor je najčešće da se osjećaju nelagodno, otuđeno i demotivirano, te da ne žele raditi u kompaniji koja nema ili ne želi koristiti baš LJUDSKE resurse koji odrađuju intervjue za posao, testiranja, pregovore oko uvjeta i sl.
Unatoč silnoj digitalizaciji poslovnih procesa u svim područjima, pa čak i posezanjem nekih kompanija za osnivanjem čitavih odjela za digitalnu transformaciju, regrutaciju i zapošljavanje treba ostaviti LJUDIMA, stručnjacima koji će na humani način dodati taj „ljudski dodir“ selekcijskim procesima, a time i privući najveće talente u svoje kompanije.
„They are not human resources, they are resourceful humans“ – ustvrdio je dr. Venkat Kumaresan, poznati autor i motivacijski govornik, specijaliziran za industrijsku psihologiju i upravljanje radnim mjestima.
Ta će tvrdnja svakako u budućim vremenima dobiti još veću društvenu i poslovnu težinu.
Zavirite u planove hrvatskih poslodavaca za H2 2025 – i preuzmite svoj besplatni izvještaj „Trendovi kretanja plaća i zapošljavanja“ (SATR H2 2025) na linku: https://www.istrazivanje-manpower.com/
Ako ste u potrazi za uslugama regrutacije radnika ili istraživanja plaća kontaktirajte nas na [email protected]
Tirena Leinert Novosel, Head of Permanent Recruitment, Manpower Croatia